Placki jaglane z pieczarkami i wieprzowymi carnitas



Dawno mnie nie było... Moja aktywność ostatnio ograniczała się do wrzucania zdjęć i "inspiracji" na Facebooka. Znowu zawirowania :/ Między innymi takie, że... ciągle choruję! A tak zdrowo się odżywiam, ćwiczę, uzupełniam niedobory pierwiastków... Nigdy nie chorowałam tyle, co odkąd zaczęłam pracować w korporacji. Czego to może być kwestia? Zarazków fruwających bez przeszkód po "open spejsie"? Nieprawidłowo czyszczonej klimatyzacji w biurze? Używania mikrofali? A może alergia na regularną pracę? Nie wiem, ale jeśli ktoś chce podzielić się swoimi przypuszczeniami, radami... to chętnie je przyjmę - tutaj w komentarzach lub na Facebooku.

Wracając do tematów przyjemniejszych - jedzenie.
Przeglądanie internetu w poszukiwaniu odpowiedniego przepisu zajmuje mi coraz więcej czasu - musi być bez glutenu, bez nabiału, często bez zbóż, bez kukurydzy, a do tego jeszcze bez FODMAP. Wtedy blogi "dla alergików", często prowadzone przez mamy tychże alergików, są genialnym źródłem inspiracji i praktycznych przepisów. Jednym z takich blogów jest Smakoterapia - Iw jest wielką fanką kaszy jaglanej, tak samo jak ja (gomenasai, sensei!) i na jej blogu można znaleźć prawie każdą możliwą wariację na temat placków jaglanych. Poniższy przepis wzięłam właśnie od niej, tylko wyeliminowałam pora. Niestety, gdybym mogła zarządzić masowe wyginięcie jednej rośliny na Ziemi, byłby to por. Już wolę cebulę, której, jak doskonale wiedzą moi znajomi i rodzina, również unikam.

Kolejna sprawa - odkryłam wieprzowe carnitas. Jest to jedno z podstawowych składników kuchni meksykańskiej. Szarpana wieprzowina, przygotowywana z użyciem charakterystycznych przypraw, jest często dodawana do tacos i burritos, ale można ją jeść z wieloma innymi rzeczami. Ja jadłam je na przykład z kaszą jaglaną i fasolką szparagową, z makaronem z cukinii, pomidorkami i zielonym pesto, a także, co było najlepszym pomysłem, z sosem pieczarkowym i plackami jaglanymi. W internecie znajdziecie wiele różniących się między sobą przepisów na carnitas, ale podany przeze mnie (wzięty stąd) jest najprostszy, a tak czy siak jest pysznie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że trzeba je przygotować z wyprzedzeniem, w końcu mają się gotować jakieś 2 godziny.

A propos FODMAP - pieczarki też należą do tej grupy, niestety. Przygotowałam to danie w ramach wyjadania rzeczy z lodówki, które zawierają FODMAPs, by zacząć kolejny etap wykluczania wszystkiego, co w życiu przyjemne, ale mi szkodzi, czyli właśnie te nieszczęsne FODMAP.


Przepis: Placki jaglane z pieczarkami i wieprzowymi carnitas

Składniki na carnitas:

  • 1 kg łopatki wieprzowej bez kości
  • 1/4 szklanki soku z limonki
  • 1/4 szklanki soku z cytryny
  • 1/2 łyżki mielonego kminu rzymskiego
  • 1/2 łyżki czosnku granulowanego
  • 1/4 łyżki soli
  • 1/2 łyżeczki mielonej kolendry (wystarczy wziąć suszoną w palce i pokruszyć)
  • 1/2 łyżeczki pieprzu
  • 1/2 łyżeczki pieprzu cayenne (lub np. ostrej papryki) 
    • opcjonalnie: 1/2 łyżeczki kurkumy

Sposób przygotowania carnitas bez piekarnika:

1. Pokroić mięso w średniej wielkości kawałki.
2. Wymieszać sypkie składniki, najlepiej w dużym pojemniku z wieczkiem, następnie włożyć mięso do pojemnika z wymieszanymi przyprawami, zamknąć wieczkiem i mocno trząchać, aż wszystkie kawałki równomiernie pokryją się przyprawami.
3. Położyć mięso na głębokiej rozgrzanej patelni i od razu zalać sokiem z limonki i cytryny, tak, aby zakrywały mięso. Jeśli sok nie zakrywa mięsa, dolać wody lub bulionu.
4. Podkręcić maksymalnie ogień, aż wszystko się mocno zagotuje, następnie zmniejszyć ogień i zostawić mięso pod przykryciem na 1.5 godziny, kontrolując raz na jakiś czas czy się nie przykleja do patelni itd.
5. Po 1.5 godzinie odkryć patelnię, gotować na małym ogniu aż płyn w większości wyparuje. Powinno to zająć około 40 minut - nie krócej, bo mięso będzie za twarde!
6. Kiedy większość płynu wyparuje i zostanie go ok. 1-2 cm na patelni, upewnić się, czy mięso jest wystarczająco miękkie i da się łatwo poszarpać na kawałki lub rozgnieść widelcem. Jeśli tak, carnitas są gotowe.
7. Zdjąć z ognia, poszarpać mięso na kawałki, wymieszać z pozostałym na patelni sosem. Voila!

Składniki na sos pieczarkowy:

  • 300 g pieczarek bez nóżek
  • 4 łyżki niesłodzonego mleka roślinnego i 1 łyżka wody
  • masło klarowane
  • tymianek
  • sól, pieprz do smaku
  • 1 łyżeczka skrobi ziemniaczanej lub z tapioki

Przygotowanie sosu pieczarkowego:

1. Pokroić pieczarki na plasterki.
2. Rozgrzać masło klarowane na patelni, położyć na nie pieczarki i podsmażać aż zbrązowieją, ok. 7 minut na średnim ogniu.
3. Dodać tymianek, sól, pieprz, wymieszać, podsmażyć kolejne 3 minuty.
4. Wlać 3 łyżki mleka roślinnego, poddusić pod przykryciem przez ok. 10 minut.
5. Wlać do szklanki pozostałą łyżkę mleka i łyżkę wody, wsypać łyżeczkę skrobi i dokładnie wymieszać, wlać do sosu, wymieszać i poczekać aż zgęstnieje.


Składniki i sposób przygotowania placków jaglanych:

znajdziecie tutaj.


Sposób podania: 

Sos pieczarkowy wymieszać z carnitas, podawać na plackach jaglanych.




Aż znowu nabrałam ochoty na wieprzowe carnitas ;)

 Przepis zgłaszam do akcji pieczarkowej na Durszlaku :)

  Pieczarkowy Tydzień 2016

1 komentarz: